Něco se bohužel nepovedlo. Zkuste to prosím znovu
Děkujeme za Vaše přihlášení k odběru newsletteru. Potvrzení včetně slevového kódu už míří do Vaší e-mailové schránky.
Výhody s newsletterem
Logo Letecké zážitky

Specialisté na letecké zážitky. Jsme piloti a milujeme létání :)

Už s námi letělo 27 853 lidí

Zavolejte a poukaz máte do 5 minut! 777 920 255

Zpět

5 otázek o vzletech a přistáních, které vás možná překvapí

Vzlétají a přistávají letadla automaticky nebo je to na pilotech?

Často se setkáte s tvrzeními, že piloti v kabině velkých dopravních letadel vlastně nic nedělají, protože celý let za ně odřídí autopilot. V praxi to tak úplně není. Vzlety jsou výhradně v rukou pilotů, u přistání pak záleží na spoustě okolností, ale zcela automaticky se v praxi provádí pouze asi jedno ze sta přistání.

U větších letišť procedura nejčastěji probíhá tak, že je letadlo automaticky navedeno do osy přistávací dráhy a piloti přebírají řízení v jeho poslední fázi. Na menších letištích nicméně taková možnost není, proto piloti nejprve musí ručně nastavit parametry na autopilotovi a pro přiblížení převzít řízení do rukou.

I při automatickém procesu ale mají piloti spoustu práce – musí komunikovat s věží, navádět letoun po trase v často velmi vytížených leteckých koridorech, klapky a různé další systémy včetně samotného autopilota.

Kokpit letadla

 

Jak se z pozice pilotů liší různá letiště?

Kromě právě možnosti automatického navedení se letiště liší v mnoha aspektech. Trasy sestupu a přiblížení jsou vždy definovány pomocí bodů, kterými letadlo musí proletět v určité výšce. Zatímco některá letiště jsou viditelná z velké dálky, u jiných pilot navazuje kontakt s přistávací dráhou třeba i pár set metrů nad zemí.

Někde se piloti srovnají s osou dráhy již desítky kilometrů dopředu, jinde musí jen pár chvil před dosednutím nebo naopak ihned po vzletu manévrovat. A specifické mohou být také povětrnostní podmínky, například u menších letišť na ostrovech to typicky bývá silný boční vítr od moře, u letišť v členitých horských oblastech zase větší výskyt turbulencí.

 

Stalo se někdy, že by letadlo musel pilotovat někdo z cestujících?

Na situaci, kdy řízení letadla musel převzít někdo s pasažérů, narazíte v nespočtu filmů – koneckonců je okolo takové situace postavena třeba kultovní komedie Připoutejte se, prosím! V praxi jsou ale takové případy naštěstí extrémně vzácné, hlavně pak u velkých dopravních letounů. Jeden takový případ je zaznamenán v roce 2005 na letu Helios Airways 522. Piloti si špatně nastavili tlakování v kabině a pro nedostatek kyslíku omdleli, což se postupně stalo i většině cestujících. Stevard, který zaznamenal problém, se bohužel tak dlouho dobýval do kokpitu, že když se řízení Boeingu 737 ujal, jednomu z motorů krátce nato došlo palivo. Bohužel let skončil katastrofou.

U menších letounů jsou takové situace častější, už proto, že je zde často pouze jeden pilot. V takové situace se octl třeba představitel Mr. Beana, Rowan Atkinson. Ten si v roce 2001 objednal v Keni let pro sebe, své dvě děti a svou ženu. Pilot šestimístné Cessny ve vzduchu náhle ztratil vědomí a tak se britský komik, sám majitel pilotní licence na malá letadla, ujal řízení. Naštěstí se mu po zajištění stability letu povedlo pilota probudit „pár fackami“ a let byl bezpečně dokončen.

Pokud máte chuť přesvědčit se o svých schopnostech na vlastní kůži a vžít se do role pilota, není nic jednoduššího než usednout do kokpitu leteckého simulátoru a užít si to se vší parádou v bezpečí na zemi. Některé simulátory dokonce umí nastavit krizový režim a vy si tak vyzkoušíte, jak se zachovat, když vám vysadí motor nebo začne hořet v kabině.

 

Dokázal by s letadlem přistát běžný cestující?

Když tedy nemáme mnoho příkladů z praxe, otázka, jestli amatér dokáže s velkým letadlem přistát, je stále ve vzduchu. Odpověď není jednoznačná – šance jsou rozhodně vyšší, pokud je v dosahu letu letiště s automatickým naváděním, kdy je potřeba jen zadávat správné pokyny autopilotovi, s čímž může pomoct pracovník letového řízení, třeba ve spolupráci s pilotem mimo službu. Manuální řízení letadla je pak obzvlášť ve fázi přistání poměrně složité a nezkušený jedinec by si spíše neporadil. Různé pokusy na toto téma probíhají v simulátorech, jak demonstruje třeba video pilota a Youtubera s přezdívkou „Captain Joe“. Schválně se nechte překvapit, jak jeho test dopadl.

 

Jak se začínající piloti učí vzlétat a přistávat?

Možná si teď říkáte, jak se vlastně piloti učí vzlétat a přistávat, když by neúspěšný pokus znamenal katastrofu? Základem jsou samozřejmě simulátory, kde aspirující piloti nejprve vše poctivě trénují nanečisto. U skutečného letu pak vše hlídá instruktor – drtivá většina letadel, do nichž se vejdou alespoň dva lidé, má také dvě sady řízení.V praxi tak instruktor celou dobu řízení volně drží v rukou a případně lehce vypomáhá, navíc pečlivě hlídá parametry jako rychlost nebo sklon a je tak připraven kdykoliv řízení v mžiku převzít.

Na stejném principu také probíhají naše zážitkové lety pilotem na zkoušku malého letadla. Zde si tedy vzlet ani přistání vyzkoušet nemůžete, důvod toho je asi vzhledem k předchozím řádkům jasný. Naopak ale máte pod palcem veškeré pilotování ve vzduchu včetně otoček, směřování na daný bod nebo udržování letadla rovnoběžně s horizontem.

Účastníci pilotem na zkoušku

Vzlétat a přistávat vskutku není sranda, ale s patřičným tréninkem, asistencí přístrojů a léty ověřenými procedurami se chybovost snížila skutečně na minimum. Propadat panice, když se letadlo odlepí od země a když se k ní naopak přiblíží, proto rozhodně nemusíte. A ať víte, zač je toho doopravdy loket, přijďte si vyzkoušet třeba některý z naší široké nabídky věrohodných simulátorů.


Zpět na seznam článků

CHCETE PORADIT?

777 920 255


TIPY NA DÁRKY

Tipy na vánoční dárky
Dárky pro muže
Dárky pro ženy
Dárky pro zamilované
Dárky pro babičku/dědečka


DÁRKOVÝ POUKAZ OBDRŽÍTE DO 5 MINUT

Při objednání máte nožnost si zvolit zaslání dárkového poukazu emailem nebo poštou v krásné dárkové krabičce.

Sháníte dárek a nevíte, co přesně vybrat? Nevadí, využijte možnost darovat univerzální poukaz!


GARANCE 30 DNŮ NA VRÁCENÍ PENĚZ

garance vrácení peněz

Pokud nebudete se svým zážitkem spokojeni, garantujeme vám vrácení peněz.


PŘES 25 TISÍC SPOKOJENÝCH ZÁKAZNÍKŮ

Jsme největší portál na prodej leteckých zážitků v ČR. Máme přes 27 853 spokojených zákazníků.

Rádi byste se dozvěděli něco víc o tom, kdo jsme? Pak pokračujte ve čtení na stránce O nás!


ONLINE PLATBA KARTOU

platby kartou

ZAPLATIT MŮŽETE POUKÁZKAMI

poukázky logo Gallery Beta logo Benefity.cz

Nakupujte bezpečně online! U nás jednoduše vyberete zážitek, zaplatíte kartou a do 5 minut máte poukaz ve svém e-mailu. Vyřešeno!


Specialista na Letecké zážitky.cz

garance Garantujeme vaši 100% spokojenost

Pokud se rozhodnete zážitek vrátit do 30 dnů od zakoupení, vrátíme vám peníze. Více...

Buďte s námi v kontaktu:

Facebook logo Instagram logo LinkedIn logo

Napsali o nás

Impuls    MF Plus    Hospodářské noviny    Svět    Deník    E15    Aeroweb    Týden.cz   

© 2009-2024 Mavisys, s.r.o.