Něco se bohužel nepovedlo. Zkuste to prosím znovu
Děkujeme za Vaše přihlášení k odběru newsletteru. Potvrzení včetně slevového kódu už míří do Vaší e-mailové schránky.
Výhody s newsletterem
Logo Letecké zážitky

Specialisté na letecké zážitky. Jsme piloti a milujeme létání :)

Už s námi letělo 27 853 lidí

Zavolejte a poukaz máte do 5 minut! 777 920 255

Zpět

Havárie XF-11 Howarda Hughese

7. července 1946 došlo v Los Angeles k události, která ještě týdny poté plnila první stránky novin. Howard Hughes, americký letecký konstruktér, pilot, podnikatel, filmový režisér, producent a vyhlášený sukničkář, havaroval při prvním letu prototypu svého letounu FX-11.

Howard Hughes v cockpitu XF-11

Howard Hughes (ještě bez knírku) v kokpitu prototypu XF-11

Nešťastný let

Stroj si u něj objednalo americké armádní letectvo, které mělo zájem o ve velkých výškách létající průzkumné letadlo. FX-11 byl pozoruhodný stroj, který se podle Hughesových představ měl stát nejrychlejším letadlem své doby. Poháněly jej dva radiální vzduchem chlazené osmadvacetiválcové motory Pratt & Whitney Model R-4360-31.  Každý z těchto mimořádně výkonných motorů poháněl dvojici protiběžných čtyřlistých vrtulí se stavitelným úhlem náběhu. Rozpětí křídel bylo třicet metrů… Proč k havárii došlo? Let byl naplánován na dvacet minut, ale Hughes nedodržel testovací program a komunikační protokol. Chtěl své nové letadlo pyšně ukázat celému Los Angeles, a tak se předváděl ve vzduchu téměř dvakrát tak dlouho. Nevšiml si však, že mu uniká hydraulická kapalina. Po několika zkušebních manévrech, při návratu na letiště v Culver City, ztráta kapaliny způsobila selhání mechanismu nastavení úhlu náběhu pravé zadní vrtule, letadlo začalo jankovatět a Hughes zpanikařil. Místo, aby pravý motor vypnul a nastavil vrtuli do praporu, nechal jej jet na plný výkon a snížil výkon levého motoru…  Rychle ztrácel výšku a brzy bylo jasné, že se ve vzduchu dlouho neudrží a zpět do Culver City nedoletí.

Start Howarda Hughese v XF-11

Howard Hughes právě odstartoval ke svému osudovému letu s XF-11

Ve snaze zachránit osmimilionový stroj - a také proto, aby neohrozil obyvatele města -  se rozhodl nouzově přistát na golfovém hřiští losangeleského Country Clubu. Bohužel to nezvládl a v 7 hodin a dvacet minut večer, jen pár vteřin letu a asi tři sta metrů od Country Clubu, se zřítil v Beverly Hills. Vysunutým podvozkem narazil na střechy dvou domů a nakonec narazil plnou silou do třetího. Při nárazu do posledního z nich vybuchly palivové nádrže a dům se změnil v ohnivé peklo. Jen zázrakem se nikomu z obyvatel těchto domů nic nestalo. Z FX-11 zbyly trosky rozptýlené po širokém okolí, ale Hughes přežil. Měl rozdrcený hrudník, zlomenou klíční kost, nohu, nos a sedm žeber na levé a dvě na pravé straně. Na rukou měl popáleniny třetího stupně, na tváři řezné a tržné rány. (Výraznou jizvu na horním rtu v příštích letech skrýval pod slušivým knírkem, který se stal jeho značkou.)

Místo havárie Howarda Hughese

Místo nehody. Hughes přežil opravdu zázrakem.

Znovu do kokpitu

Celý Hollywood hltal zprávy o jeho zotavování. Do místní nemocnice Good Samaritan proudily davy. Hughese přišel navštívit snad každý, kdo v Hollywoodu něco znamenal, tisk denně informoval o jeho zdravotním stavu. A Hughes na nemocničním lůžku už plánoval, jak změní konstrukci FX-11. Rozhodl se, že místo dvou párů vrtulí bude mít jeho vysněné letadlo jen jeden. S druhým, už pozměněným prototypem FX-11 bez potíží vzlétl - a hlavně přistál - 5. dubna 1947. Průzkumným letadlem amerického armádního letectva se však Hughes FX-11 nikdy nestal. Při vysokých rychlostech, které Hughes tak miloval, byl jeho letoun sice mimořádně stabilní a snadno ovladatelný, ale při nízkých rychlostech to bylo právě naopak. Výroba byla navíc mnohem nákladnější než u strojů konkurence. Letectvo nakonec dalo přednost Boeingu RB-50 a stroji Northrop RF-61, vyvinutého z nočního stíhače P-61 "Black widow".

Howard hughes let Xf-11 1946

Howard Hughes rok po nehodě připraven opět letět v upravené XF-11. Tentokrát ale již s knírkem.

Smutný konec

A Hughes? Během svého zotavování si zvykl na opiáty. Z obdivovaného elegána a playboye, který se ve společnosti rád ukazoval ve společnosti takových krasavic, jako byly Ava Gardnerová, Elizabeth Taylorová, Lana Turnerová, Jane Russellová či Ginger Rogersová, mezi jehož přítelkyně patřily Jean Harlowová a Katherine Hepburnová, se postupem let stala troska. Stále víc se bál lidských doteků, lidské blízkosti.  Měl děsivou hrůzu z choroboplodných zárodků. V naprostém utajení putoval po Spojených státech, z jednoho luxusního hotelu do druhého. Vždy si pronajal celé patro, ale pro sebe si vyhradil tu nejmenší místnost, jakou našel. Okna musela mít zatemněná a zalepená lepicí páskou. Nábytek, až na postel, polohovací křeslo a malý stolek s telefonem a krabicí papírových kapesníků, nechal odstranit. Tam trávil čas. Sám. Jen s promítací aparaturou a stříbrným plátnem v nohách postele. Pokud netelefonoval se svými právníky, bankéři, zaměstnanci či obchodními partnery, sledoval své oblíbené filmy, stále kolem dokola.

Dokázal se celé týdny živit jen kuřecí polévkou z plechovky, nebo zmrzlinou. Ke konci života jedl jen jednou denně a vždy to samé. Hersheyho tyčinku s mandlemi a pekanové oříšky. K tomu pil mléko a destilovanou vodu.  Odmítal si stříhat vlasy a nehty. Během posledních deseti let života se k tomu nechal přesvědčit jen dvakrát. Nemyl se, nečistil si zuby. Nerad se oblékal, nerad se převlékal, a tak nakonec ve své komůrce sedával zcela nahý, jen s ručníkem na klíně. Zemřel v sedmdesáti letech, 5. dubna 1976, na palubě letadla, letícího z Mexika do texaského Houstonu. Jeden z nejbohatších lidí světa, jehož firmy se podílely na americkém kosmickém programu a vybavovaly americké letectvo nejnovějšími zbraňovými systémy, muž, o jehož vlivu na špičky americké politiky se vyprávěly legendy a po němž zůstal majetek v hodnotě osmi miliard dolarů, vypadal jako nejubožejší z ubohých. Vyhublé tělo, jen kost a kůže. Při výšce 190 centimetrů vážil čtyřicet kilo. Zuby měl uhnilé, na hlavě ošklivý nádor. Mastné, špinavé vlasy mu sahaly až do pasu a dlouhatánské nehty vypadaly jako drápy. Jedno se mu však podařilo. Mikroby, kterých se tolik bál, ho nedostaly. Zemřel na selhání ledvin a infarkt myokardu.


Zpět na seznam článků

CHCETE PORADIT?

777 920 255


TIPY NA DÁRKY

Tipy na vánoční dárky
Dárky pro muže
Dárky pro ženy
Dárky pro zamilované
Dárky pro babičku/dědečka


DÁRKOVÝ POUKAZ OBDRŽÍTE DO 5 MINUT

Při objednání máte nožnost si zvolit zaslání dárkového poukazu emailem nebo poštou v krásné dárkové krabičce.

Sháníte dárek a nevíte, co přesně vybrat? Nevadí, využijte možnost darovat univerzální poukaz!


GARANCE 30 DNŮ NA VRÁCENÍ PENĚZ

garance vrácení peněz

Pokud nebudete se svým zážitkem spokojeni, garantujeme vám vrácení peněz.


PŘES 25 TISÍC SPOKOJENÝCH ZÁKAZNÍKŮ

Jsme největší portál na prodej leteckých zážitků v ČR. Máme přes 27 853 spokojených zákazníků.

Rádi byste se dozvěděli něco víc o tom, kdo jsme? Pak pokračujte ve čtení na stránce O nás!


ONLINE PLATBA KARTOU

platby kartou

ZAPLATIT MŮŽETE POUKÁZKAMI

poukázky logo Gallery Beta logo Benefity.cz

Nakupujte bezpečně online! U nás jednoduše vyberete zážitek, zaplatíte kartou a do 5 minut máte poukaz ve svém e-mailu. Vyřešeno!


Specialista na Letecké zážitky.cz

garance Garantujeme vaši 100% spokojenost

Pokud se rozhodnete zážitek vrátit do 30 dnů od zakoupení, vrátíme vám peníze. Více...

Buďte s námi v kontaktu:

Facebook logo Instagram logo LinkedIn logo

Napsali o nás

Impuls    MF Plus    Hospodářské noviny    Svět    Deník    E15    Aeroweb    Týden.cz   

© 2009-2024 Mavisys, s.r.o.